Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.8 Verschillenanalyse

5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Bijgestelde begroting 2020

Rekening 2020

Verschil

Op orde /versterken provinciaal wegennet

45.872

35.669

10.203

In stand houden netwerk goederenvervoer

431

403

28

Verbeteren verkeersveiligheid

3.578

3.094

484

Verbeteren fietsvoorzieningen

20.062

13.514

6.548

Verminderen en voorkomen neg. leefomgevi

2.567

1.381

1.186

Inzetten op Smart Mobility

5.068

1.407

3.661

Versterken knooppunten

2.497

610

1.887

Mobiliteitsprogramma algemeen

8.300

4.123

4.177

Totaal Lasten

88.375

60.202

28.173

Op orde /versterken provinciaal wegennet

-1.800

-1.442

-358

Verbeteren verkeersveiligheid

0

-33

33

Verbeteren fietsvoorzieningen

0

-245

245

Verminderen en voorkomen neg. leefomgevi

0

0

0

Inzetten op Smart Mobility

0

-120

120

Versterken knooppunten

0

0

0

Mobiliteitsprogramma algemeen

0

0

0

Totaal Baten

-1.800

-1.840

40

Saldo van lasten en baten

86.575

58.362

28.213

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

5.1 Provinciale wegen

  • De lasten voor het variabel onderhoud aan Wegen zijn lager. Een aantal projecten zijn doorgeschoven, waaronder de N229, ter hoogte van Werkhoven was het te laat in het seizoen om nog geluid reducerend asfalt aan te leggen. Daarnaast zijn er projecten doorgeschoven als gevolg van onvoldoende bezetting in de studiefase: de N402 traject 87, de N201 Rondweg Loenen, de N402 traject 88 en de N403 Breukelen.
  • Bij kunstwerken is er sprake geweest van een aanbestedingsvoordeel.
  • In 2020 hebben wij vanuit contractmanagement vooral de focus gelegd op het dagelijks beheer en onderhoud. Een onbedoeld effect hiervan is dat er onvoldoende aandacht is geweest voor het uitvoeren van vervangingen en groot onderhoud bij openbare verlichtingen. Die werkzaamheden worden vanaf 2021 uitgevoerd, terwijl we dit hadden begroot in 2020.

5.556

3. Onderhoud

  • Bij het onderhoud van vaarwegen is een forse onderschrijding wat enerzijds verklaard wordt door aanbestedingsvoordelen en daarnaast de vertraging bij de uitvoering van het onderhoud als gevolg van de PFAS problematiek

2.574

3. Onderhoud

  • De lagere lasten voor het vaste onderhoud aan de provinciale wegen worden met name veroorzaakt doordat de prijzen voor de contracten voor het groenbeheer (maaien) lager zijn dan geraamd.

795

3. Onderhoud

  • Vanwege de gunstige weersgesteldheid is minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding

708

4. Overig

  • De resterende projecten uit het voorgaande Mobiliteitsprogramma kennen een lagere realisatie. Deze projecten worden veelal in gezamenlijkheid met (nieuwe) onderhoudsprojecten uitgevoerd en kennen een lastig te voorspellen kasritme.

537

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

33

4. Overig

5.2 Goederenvervoer

  • Overige verschillen < 100.000 euro

28

4. Overig

5.3 Verkeersveiligheid

  • De gemeenten binnen de provincie hebben in 2020 minder gebruik gemaakt van de openstaande subsidieregelingen. Dit is veroorzaakt door een kortere openstelling voor het aanvragen van subsidies, waardoor er minder is aangevraagd.

274

1. Subsidies

  • Door de coronacrisis heeft niet alle voorlichting en educatie kunnen plaatsvinden (zoals opfrisdagen voor Senioren).

55

4. Overig

  • Daarnaast is er minder uitgegeven aan Data en Innovatie doordat de aanbesteding van het Verkeersveiligheidsmodel vertraagd is.

 155

4. Overig

5.4 Fiets

  • De subsidie aan gemeente Utrecht  voor de Fietstunnel Locomotiefstraat is doorgeschoven naar 2021. Dit als gevolg van een interne capaciteitstekort bij de subsidieafdeling.

4.100

1. Subsidies

  • De subsidie snelfietsroute Utrecht-Woerden is  doorgeschoven naar 2021. De planning was om dit jaar nog een uitvoeringsovereenkomst met de gemeente Woerden te ondertekenen. De gemeente Woerden heeft de uitvoeringsovereenkomst eind 2020 ondertekend met als gevolg dat de aanvraag voor subsidie begin 2021 zal worden gedaan. Reden voor de latere ondertekening was een bestuurlijk besluit van gemeente Woerden in september in het kader van op handen zijnde bezuinigingen. Daardoor kon pas daarna een bestuurlijk besluit over de snelfietsroute worden genomen.

Er zijn daarnaast 2 fietsbruggen toegevoegd die aanvankelijk niet waren voorzien.

1.700

1. Subsidies

  • De kosten voor de pilots Fietspad van de toekomst zijn niet geheel in 2020 gerealiseerd en zullen in 2021 gerealiseerd worden. Bij een deel van de pilots bleek er meer tijd benodigd voor de uitwerking voordat deze op straat konden worden gerealiseerd. Reden hiervoor is dat vanwege het innovatie karakter van de pilots bij de uitwerking aspecten naar voren kwamen die vooraf niet waren voorzien.

500

2. Vertraging

  • De lasten voor het Nationaal Dataporaal Wegverkeer zijn in 2020 lager dan was rekening gehouden in de begroting. Oorzaak hiervoor is dat rond augustus de aanbesteding voor een nieuwe overeenkomst voor het Permanente & Perodieke Inwinning van fietsgegevens zou zijn afgerond. Maar vanwege een discussie over rechtmatigheid wat betreft de samenwerkingsovereenkomst NDW heeft dit geresulteerd in een vertraging tot het einde van het jaar 2020. Er is besloten dat het nieuwe contract per januari 2021 ingaat.

200

2. Vertraging

  • Overige verschillen < 100.000 euro

48

4. Overig

5.5 Kwaliteit van de leefomgeving

  • De subsidie aan de Provincie Noord Holland voor de aanleg van laadpalen MRA-E is vertraagd en wordt in 2021 verstrekt. In de begroting was rekening gehouden met de verstrekking in 2020.

500

1. Subsidies

  • De levering van de zonnepanelen voor het project "Proef Zonnepanelen" op de fietspaden N225 en N417 is als gevolg van corona vertraagd.

590

2. Vertraging

Overige verschillen < 100.000 euro

96

4. Overig

5.6 Smart Mobility

  • Het doorgeschoven budget bleek niet nodig voor de uitvoering in 2020. Het kost meer tijd dan bedacht om Smart Mobility in de regio samen met de partners concreet vorm te geven, waardoor de realisatie achter blijft.

2.000

4. Overig

  • Het restant budget van € 0,8 mln. uit 2019 voor de meerjarige Smart Mobility fase 2 MaaS bijdrage was volledig begroot in 2020. Dit project kent een onderbesteding van € 0,7 mln. omdat de uitvoering van het project door GoedOp Weg, conform bestuurlijk besluit, is gefaseerd over meerdere jaren.
    De onderbesteding betreft € 0,5 mln. die volgens de regionale samenwerkingsafspraken nodig is als PU bijdrage voor de verdere uitvoering van de MaaS pilot. De resterende onderbesteding van € 0,2 mln. betreft het BTW deel, dat abusievelijk is meegenomen bij de kredietaanvraag en door GS ter beschikking is gesteld.

De overige onderbesteding betreft een besparing van ca. € 0,26 mln. doordat enkele projecten binnen actielijnen 1 t/m 3 goedkoper bleken dan tevoren geraamd.

700

4. Overig

  • Het restant budget uit 2019 voor de fase 1 projecten was volledig begroot in 2020, terwijl dit een meerjarig project betreft. Smart Mobility fase 1 projecten kent een onderbesteding van € 0,2 mln. omdat TU Delft volgens contract met PU haar ondersteuning ook in 2021 en 2022 uitvoert a raison van € 0,1 mln. per jaar. De overige onderbesteding van ca. € 0,2 mln. betreft een besparing, omdat de uitvoering goedkoper uitvalt dan oorspronkelijk geraamd.

400

4. Overig

  • De lasten van regiodesk ad € 0,24 mln. zijn uit het RVM budget betaald.  

240

4. Overig

  • Een geplande subsidie voor de Food valley  € 0,1 mln. is ondanks herinneringen t/m Q4 niet aangevraagd.

100

1. Subsidies

  • Lagere besteding aan algemene programmakosten

221

4. Overig

5.7 Knooppunten

  • De door de provincie afgegeven subsidiebeschikking aan gemeente Nieuwegein voor Duurzame overkapping nieuwe busstation is opgenomen in het jaar 2022 en drukt vanwege de subsidieregels niet in 2020. Dit terwijl er in begroting 2020 rekening gehouden was met dit bedrag van € 1,0 mln. Daarom wordt via een bestemmingsvoorstel gevraagd dit budget over te hevelen naar 2022.

1.000

1. Subsidies

  • Vanwege corona hebben de gemeenten binnen de provincie enerzijds geen capaciteit en anderzijds verkeren zij in financieel zwaar weer waardoor er geen subsidieaanvragen meer binnen zijn gekomen. Binnen de provincie ontbrak het aan voldoende capaciteit om hier op bij te sturen.

493

1. Subsidies

  • Binnen de provincie ontbrak het aan voldoende capaciteit om bij te sturen en het beschikbare budget te benutten.

394

2. Vertraging

5.8 Bereikbaarheid algemeen

  • De onderuitputting wordt ten eerst veroorzaakt doordat de uitvoering van het programma Korte Termijn Aanpak (KTA) begroot in 2020 (€ 2,5 mln.) is vertraagd. GoedOpWeg is de uitvoerende partij en na opstart- en capaciteitsproblemen is er ook vertraging door de coronacrisis. Derhalve ligt de realisatie en daarmee de bijdrage van PU aan KTA, veel lager dan begroot.

2.371

2. Vertraging

  • Een tweede onderdeel van dit beleidsdoel omvat de resterende projecten uit het voorgaande Mobiliteitsprogramma. Deze projecten zijn veelal in samenwerking met andere projecten en kennen een lastig te voorspellen kasritme, daardoor zijn de lasten lager uitgevallen dan aanvankelijk was rekening gehouden in de begroting.

1.084

1. Subsidies

  • Een derde onderdeel van dit beleidsdoel omvat het verkenningenbudget en hier is in 2020 minder besteed dan begroot. De lagere besteding is voornamelijk een gevolg van het niet van de grond komen van een gezamenlijke verkenning naar verbetering van een regionaal ov-netwerk binnen de provincie Utrecht. Oorzaak is de uitloop van het onderzoek uit 2019 en capaciteitsproblemen bij gemeenten als gevolg van de corona pandemie

722

4. Overig

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

5.1 Provinciale wegen

  • De lagere baten worden veroorzaakt doordat de baggerwerkzaamheden van de Eem voor een deel niet zijn uitgevoerd. Heel grondverzettend Nederland is in 2019 geconfronteerd met bodemverontreiniging PFAS/PFOS. In begin 2020 was daardoor geen afzetmogelijkheid beschikbaar. Medio 2020 zijn voor enkele locaties toestemming verkregen om de baggerspecie weer te ontvangen. Doordat er minder is uitgevoerd is er ook minder verrekend met de beheerpartners Waterschap Vallei en Veluwe en de Gemeente Amersfoort

-358

3. Onderhoud

5.2 Goederenvervoer

  • Overige verschillen < 100.000 euro

0

N.v.t.

5.3 Verkeersveiligheid

  • Overige verschillen < 100.000 euro

33

N.v.t.

5.4 Fiets

  • De ontvangen baten betreffen de rijksbijdragen voor de snelfietsroute Utrecht - Amersfoort. Hier is in de begroting geen rekening gehouden omdat de beschikking te laat in het jaar is ontvangen.

245

1. Subsidies

5.5 Kwaliteit van de leefomgeving

  • Overige verschillen < 100.000 euro

0

N.v.t.

5.6 Smart Mobility

  • De ontvangen baten betreft voornamelijk de verrekening van de weginspecteurs incidenten met diverse gemeenten. Dit is gezien het karakter niet te voorspellen en daardoor niet begroot

120

4. Overig

5.7 Knooppunten

  • Overige verschillen < 100.000 euro

0

N.v.t.

5.8 Bereikbaarheid algemeen

  • Overige verschillen < 100.000 euro

0

4. Overig

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33