Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.8 Verschillenanalyse

4a. Economie

Bijgestelde begroting 2020

Rekening 2020

Verschil

Verbeteren kwaliteit werklocaties

1.276

1.055

221

Verst.aansl.onderwijs- arbeidsmarkt

1.563

1.002

561

Vergroten innovatiekracht MKB

13.537

10.255

3.282

Stimuleren internationalisering

1.032

815

217

Stimuleren recreatieve voorzieningen

3.294

2.054

1.240

Vrijetijdseconomie

3.288

1.210

2.078

Uitvoeren transitie recreatieschappen

0

0

0

Stimuleren en regisseren (int.) toerisme

2.249

2.013

236

Realiseren transitie circulaire economie

582

115

467

Totaal Lasten

26.821

18.519

8.302

Verbeteren kwaliteit werklocaties

-36

-26

-10

Verst.aansl.onderwijs- arbeidsmarkt

0

-85

85

Vergroten innovatiekracht MKB

-1.523

-1.454

-69

Stimuleren internationalisering

0

0

0

Stimuleren recreatieve voorzieningen

0

0

0

Vrijetijdseconomie

-295

0

-295

Stimuleren en regisseren (int.) toerisme

0

-12

12

Totaal Baten

-1.854

-1.577

-277

Saldo van lasten en baten

24.967

16.942

8.025

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

4.1 Verbeteren kwaliteit werklocaties

  • Vanuit het budget voor opvang van de gevolgen van corona voor bedrijven en binnensteden hebben we één subsidie verstrekt. Twee andere subsidieaanvragen konden niet op tijd afgehandeld worden. Die zijn in januari 2021 beschikt en worden in dat jaar als last verantwoord.

151

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

70

4. Overig

4.2 Versterken aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt

  • Het extra corona budget van 0,5 mln. voor een betere aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt is niet aangewend. De tijd van drie maanden tussen het vaststellen van dit extra budget (PS besluit op 30 september 2020) en de jaargrens was net tekort. Wel zijn er  verregaande afspraken gemaakt over projecten voor een digitaal platform samen met het Beroepsonderwijs Utrecht en een project op Lage Weide, die hebben geleid tot subsidieaanvragen, maar nog niet tot subsidieverleningen in 2020. De verwachting is dat de beschikkingen in het voorjaar van 2021 volgen. Aan PS wordt daarom voorgesteld dit budget over te hevelen naar 2021.

500

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

61

4. Overig

4.3 Vergroten innovatiekracht

  • Op het onderdeel Cofinancieringsfonds heeft een onderschrijding plaatsgevonden. De onderschrijding betreft hoofdzakelijk het niet in 2020 volledig afhandelen van de subsidieverlening van € 3,1 mln. aan de ROM voor de cofinanciering van de HULAF-fondsen (Healthy Urban Living). Deze cofinanciering is door GS op 22 mei 2018 gereserveerd vanuit het cofinancieringsfonds. Naar verwachting zal deze subsidie voor de zomer van 2021 alsnog verleend worden aan de ROM. Daarnaast is de afwikkeling van een aantal projecten uit voorgaande jaren voordeliger uitgevallen.

3.481

1. Subsidies

  • We hebben minder uitgegeven voor de oprichting van de ROM dan in de begroting was voorzien. Het was op voorhand lastig in te schatten welke kosten we precies zouden maken omdat het een uniek proces betreft. Uiteindelijk is dit dus voordelig uitgevallen.

166

4. Overig

  • Voor de toekomstige ontwikkeling van het algemeen economisch beleid en het MKB-beleid zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd. Hieraan is meer besteed dan op dit beleidsdoel beschikbaar was.

-164

4. Overig

  • De tweejarige subsidie (2020-2021) voor het International Welcome Centre Utrecht Region is conform de verslaggevingsregels geheel ten laste van 2020 gekomen.

-100

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-101

4. Overig

4.4 Stimuleren internationalisering

  • In verband met de overgang van de taken op het gebied van internationale acquisitie naar de ROM heeft tijdelijk personeel eerder de overstap gemaakt. De lasten zijn hierdoor lager uitgevallen.

217

2. Vertraging

4.5 Stimuleren recreatieve voorzieningen

  • Bij het afwikkelen van reeds aangemaakte verplichtingen uit eerdere jaren voor recreatieprojecten is gebleken dat we daarvoor geen betalingen meer gaan verrichten. Dit leidt incidenteel tot lagere lasten.

Daarnaast is de uitvoering van enkele projecten verplaatst naar 2021, zoals het aanleggen van het wandel- en kanoroutenetwerk en werkzaamheden voor Toeristische Overstappunten (TOP’s).

943

4. Overig

  • In de begroting was rekening gehouden met een extra opdracht voor RMN om ambities en doelen te formuleren om duurzaamheid in de recreatiesector te stimuleren. Die opdracht is niet verstrekt vanwege de problematiek bij RMN. Dit blijft overigens wel een belangrijke ambitie.

252

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

45

4. Overig

4.6 Vrijetijdseconomie

  • Bij het programma Recreatie om de Stad (RodS) is het niet gelukt een geplande grondoverdracht in het Hollandse IJsselgebied in 2020 te realiseren. Het actualiseren van de taxatiewaarden heeft meer tijd gevraagd dan was voorzien. De met die grondoverdracht samenhangende kosten, waaronder een afkoopsom voor het beheer, zijn daardoor ook niet gerealiseerd.

1.200

2. Vertraging

  • De subsidieaanvragen voor de ontwikkeling van recreatiegebieden worden in 2021 afgehandeld in plaats van in 2020. Het vertalen van de tussen alle partijen afgesloten beheerovereenkomst tot concrete werkafspraken kostte meer tijd dan vooraf verwacht.

595

1. Subsidies

  • De openstelling van de AVP-subsidieregeling in het kader van recreatie heeft in 2020 minder aanvragen opgebracht dan verwacht.

157

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

126

4. Overig

4.7 Uitvoeren transitie recreatieschappen

  • Overige verschillen < 100.000 euro

0

N.v.t.

4.8 Stimuleren en regisseren (internationaal) toerisme

  • De subsidieaanvragen in het kader van recreatie en toerisme konden niet in 2020 verleend worden. Deze schuiven door naar 2021.

133

1. Subsidies

  • Het opzetten en de uitvoering van het programma Verblijfsrecreatie heeft vertraging opgelopen. Oorzaak is de uitleen van de coördinator van dit programma aan het LOT-C (Landelijk Operationeel Team Corona), zie ook de toelichting bij beleidsdoel 7.2. Hierdoor is het budget dat bestemd was voor de aanstelling van kwartiermakers, niet aangewend.

75

2. Vertraging

  • Overige verschillen < 100.000 euro

28

4. Overig

4.9 Realiseren transitie circulaire economie

  • Een subsidieaanvraag van de Natuur en Milieufederatie is niet in 2020 opgenomen: het project m.b.t. de regionale kennisinfrastructuur start in 2021 waardoor de kosten ook in dat jaar verantwoord moeten worden.

Daarnaast is er, door voordelige afwikkelingen van verplichtingen uit voorgaande jaren, een voordeel van 0,16 mln.

467

1. Subsidies

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

4.1 Verbeteren kwaliteit werklocaties

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-10

4. Overig

4.2 Versterken aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt

  • Overige verschillen < 100.000 euro

85

1. Subsidies

4.3 Vergroten innovatiekracht

  • Van het Rijk hebben we een specifieke uitkering voor de MIT-regelingen 2018-2020 ontvangen. Die verantwoorden we op de balans als vooruitontvangen voorschotbedrag op specifieke uitkeringen. We dachten in 2020 hiervan een groot deel aan te wenden, maar de lasten worden pas in 2021 verantwoord. Daardoor mogen we ook nog geen baten verantwoorden.

-384

1. Subsidies

  • We hebben bijdragen ontvangen van de gemeentelijke partners in de ROM. Deze bijdragen zijn pas eind 2020 concreet geworden en konden daardoor niet in de begroting worden verwerkt.

297

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

18

1. Subsidies

4.6 Vrijetijdseconomie

  • De bijdragen van de gemeenten die betrokken zijn bij het beheer van natuurgebieden, zijn niet gerealiseerd. Het vertalen van de afgesloten beheerovereenkomst tussen alle partijen tot concrete werkafspraken heeft meer tijd gevergd dan verwacht.

-295

2. Vertraging

4.8 Stimuleren en regisseren (internationaal) toerisme

  • Overige verschillen < 100.000 euro

12

4. Overig

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33