Inleiding
Conform artikel 28 lid c van het BBV geven wij in dit onderdeel een overzicht van de incidentele baten en lasten. In de Notitie structurele en incidentele baten en lasten (2018) van de Commissie BBV is de stellige uitspraak opgenomen dat een nadere toelichting op deze incidentele posten vereist is. De commissie adviseert om in de financiële verordening een grensbedrag op te nemen vanaf welke omvang deze incidentele posten afzonderlijk gespecificeerd dienen te worden. In de door Provinciale Staten recentelijk vastgestelde Financiële verordening is opgenomen dat dit grensbedrag € 500.000 per afzonderlijke (begrotings)post betreft (artikel 5, lid f).
In die Financiële verordening (artikel 1, lid s) is ook het kader opgenomen dat de provincie Utrecht hanteert om te bepalen welke posten als incidenteel of structureel aangemerkt dienen te worden. Dat kader is als volgt:
Hoofdrichtlijnen:
- Baten en lasten die zich maximaal 3 jaar voordoen -> incidenteel
Baten en lasten die zich langer dan 3 jaar voordoen -> structureel - Onttrekkingen uit en stortingen in de reserves -> incidenteel
Op deze hoofdrichtlijnen zijn onderstaande uitzonderingen van toepassing:
- Meerjarige tijdelijke geldstromen, en de daarmee samenhangende lasten,
waarvan de eindigheid vastligt door middel van een staten- en/of toekenningsbesluit -> incidenteel - Onttrekkingen aan dekkingsreserves, en de daarmee samenhangende lasten -> structureel
Totstandkoming
De staat van incidentele baten en lasten is gebaseerd op een handmatige analyse van de realisatie door het team financiën. Het uitgangspunt voor deze analyse is de bijgestelde begroting 2020, welke door uw Staten is vastgesteld. Vanuit de begrotingsbedragen is af te leiden welke posten als incidenteel bestempeld worden. Vervolgens is op kostenplaatsniveau een vergelijking en analyse gemaakt tussen de incidentele begrotingsbedragen en de gerealiseerde lasten. De gerealiseerde bedragen zijn vervolgens opgenomen in de staat van incidentele baten en lasten. Indien op een kostenplaats zowel incidentele als structurele bedragen zijn begroot, dan is de realisatie verhoudingsgewijs ook op die manier verdeeld naar incidenteel en structureel.
Financieel beeld
In onderstaande tabel is een samenvattend financieel beeld weergegeven van de incidentele en structurele baten en lasten die in deze jaarrekening zijn verantwoord. Het financieel beeld laat zien dat de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten. Er is sprake van structureel evenwicht.
Incidenteel | Structureel | Totaal | |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | 9.809 | 10.351 | 20.160 |
2. Landelijk gebied | 20.668 | 41.140 | 61.808 |
3. Bodem, water en milieu | 5.628 | 15.036 | 20.664 |
4a. Economie | 7.842 | 10.677 | 18.519 |
4b. Energietransitie | 1.060 | 3.395 | 4.455 |
5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | 9.115 | 51.087 | 60.202 |
5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer | 47.815 | 132.637 | 180.452 |
6. Cultuur en erfgoed | 10.879 | 17.997 | 28.876 |
7. Bestuur en middelen | 876 | 13.214 | 14.090 |
Bedrijfsvoering (Overhead) | 1.640 | 49.947 | 51.587 |
Algemene dekkingsmiddelen en stelposten | - | -478 | -478 |
Totaal aan lasten | 115.332 | 345.003 | 460.335 |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | -538 | - | -538 |
2. Landelijk gebied | -9.392 | -1.094 | -10.486 |
3. Bodem, water en milieu | -960 | -1.847 | -2.807 |
4a. Economie | -1.577 | - | -1.577 |
4b. Energietransitie | -18 | -114 | -132 |
5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | -449 | -1.391 | -1.840 |
5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer | -38.563 | -22.730 | -61.293 |
6. Cultuur en erfgoed | -406 | - | -406 |
7. Bestuur en middelen | -520 | -62 | -582 |
Bedrijfsvoering (Overhead) | - | -3.369 | -3.369 |
Algemene dekkingsmiddelen en stelposten | -10.473 | -354.691 | -365.164 |
Totaal aan baten | -62.895 | -385.299 | -448.194 |
Stortingen in reserves | 143.914 | - | 143.914 |
Onttrekkingen aan reserves | -180.274 | - | -180.274 |
Totaal reserves | -36.360 | - | -36.360 |
Eindtotaal | 16.077 | -40.296 | -24.218 |
In onderstaande tabel is per programma/onderdeel inzichtelijk gemaakt hoe de opbouw is van de incidentele baten en lasten. Voor de posten die afzonderlijk groter zijn dan € 500.000 is een beknopte toelichting opgenomen. De posten die afzonderlijk kleiner zijn dan dit bedrag zijn samengevoegd onder de benaming "Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln.".
Programma/onderdeel | Specificatie | Toelichting | Incidentele | Incidentele |
---|---|---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Hart van de Heuvelrug/Vliegbasis Soesterberg | De gerealiseerde baten en lasten houden verband met de administratieve verwerking van HvdH/VBS. Vanwege de programmatische aanpak, bijbehorende einddata (het programma loopt t/m 2025) en de grote fluctuaties tussen de jaren zijn de baten en lasten als incidenteel aangemerkt. Het saldo wordt gedekt uit de reserve Hart van de Heuvelrug-Vliegbasis Soesterberg | 1.097 | -341 |
Integraal Gebiedsontwikkelingsprogramma | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 850 | - | |
Programma Omgevingswet | Het programma richt zich op de implementatie van de Omgevingswet. Het programma wordt in 2021 afgerond. | 118 | - | |
Regiodeal Vitale Wijken | De Regiodeal kent een afgebakende tijdsperiode en is in de Begroting 2020 incidenteel voor 4 jaar gefinancierd. | 7.600 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 144 | -197 | |
Subtotaal 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 9.809 | -538 | ||
2. Landelijk gebied | Natuurbeheer | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 1.001 | -830 |
Programma AVP, duurzame landbouw | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 4.830 | -4.878 | |
Programma AVP, ontwikkelen NNN | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 3.204 | -3.635 | |
Programma AVP, overig | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 751 | -10 | |
Regiodeal Food Valley | De Regiodeal kent een afgebakende tijdsperiode en is in de Begroting 2020 incidenteel voor 4 jaar gefinancierd. | 10.052 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 830 | -39 | |
Subtotaal 2. Landelijk gebied | 20.668 | -9.392 | ||
Erfgoeddeal | Tegenover deze lasten staat een decentralisatie uitkering die een einddatum kent, namelijk 2025. | 1.344 | -850 | |
Op niveau krijgen kwaliteit VTH | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Begroting 2020 voor de periode t/m 2020. | 447 | -110 | |
Programma AVP, bodemdaling | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 570 | - | |
Programma Bodemsanering | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 2.287 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 980 | - | |
Subtotaal 3. Bodem, water en milieu | 5.628 | -960 | ||
4a. Economie | Cofinancieringsfonds | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. Daarnaast hebben wij ook een specifieke uitkering van het rijk ontvangen. Dat is een tijdelijke geldstroom. Conform ons kader classificeren we de bijbehorende lasten als incidenteel. | 4.972 | -1.116 |
Investeringsvermogen OMU | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Kadernota 2019 voor de jaren 2019 en 2020. | 499 | - | |
Merkversterking en groei toerisme | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Kadernota 2019 voor de jaren 2019 en 2020 voor de start van de Vuelta. | 1.200 | - | |
Programma AVP, RodS | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 608 | - | |
Subsidies i.h.k.v. corona | Incidentele voucherregeling voor MKB-bedrijven, zoals opgenomen in de Zomernota 2020. | 455 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 108 | -461 | |
Subtotaal 4a. Economie | 7.842 | -1.577 | ||
4b. Energietransitie | Energie-opwekking eigen infrastructuur | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Begroting 2020 voor de periode t/m 2024. | 121 | - |
Ondersteuning lokale energiecoöperaties | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Begroting 2020 voor de periode t/m 2020. | 436 | -18 | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 503 | - | |
Subtotaal 4b. Energietransitie | 1.060 | -18 | ||
5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | Specifieke infra-projecten | Vanuit het oude Mobiliteitsprogramma worden nog diverse projecten gesubsidieerd. De realisatie is vaak afhankelijk van de eindafrekeningen vanuit de gemeenten. Hiervoor zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld in de bestemmingsreserve Mobiliteitsprogramma. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 6.274 | -6 |
Verbetering regionale fietsnetwerk | Vanuit de incidentele impuls uit de Begroting 2020 is maar een deel van het budget gebruikt. Voor de bestedingen is de provincie afhanelijke van de aanvragen vanuit de gemeenten voor het toekennen van de subsidie. Ook de subsidieaanvraag voor Locomotiefstraat (€ 4,1 mln.) is vertraagd. | 2.460 | -245 | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 381 | -198 | |
Subtotaal 5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | 9.115 | -449 | ||
5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer | Rijksvergoeding compensatie OV | Betreft ontvangen compensatie vanuit het Rijk, die ook weer is doorgestort naar de concessiehouder. | 37.200 | -37.200 |
Tijdelijke formatieuitbreiding | In de Kadernota 2018 zijn incidenteel extra middelen toegekend tot en met 2021. | 1.015 | - | |
Exploitatielasten project Uithoflijn | Binnen het project Uithoflijn zijn kosten gesubsidieerd die niet in aanmerking komen om te activeren. Daarom worden deze eenmalige lasten ten laste van de exploitie gebracht. Voorgesteld wordt om deze uitgaven te onttrekken uit de reserve kapitaallasten UHL. Lasten die onttrokken worden uit een reserve worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 5.574 | - | |
Boekverlies i.v.m. afwaarderen van activa | Vanwege de sloop van de oude tramstellen en de voorgenomen overdracht van een server is er in 2020 sprake van een incidentele afwaardering van de activa | 3.553 | - | |
Rijksbijdrage Luchtkwaliteit | De incidentele rijksbijdrage Luchtkwaliteit is inmiddels geheel verantwoord en het restant valt nu vrij. | -1.363 | ||
Zero emissie OV | Voor deze subsidie zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve en de bijbehorende lasten worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 350 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 123 | ||
Subtotaal 5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer | 47.815 | -38.563 | ||
6. Cultuur en erfgoed | Erfgoedparels | Voor dit programma zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld in een bestemmingsreserve. Onttrekkingen uit deze reserve, en de bijbehorende lasten, worden conform ons kader als incidenteel aangemerkt. | 4.000 | - |
Programma Nieuwe Hollandse Waterlinie | De programmatische aanpak kent een einddatum. Daarbij geldt dat bij de Begroting 2020 door PS de extra middelen incidenteel zijn toegekend tot en met 2023. | 2.917 | - | |
Steunpakket cultuur corona | Incidenteel toegekende middelen in de Zomernota 2020 voor de cultuur- en erfgoedsector. | 2.962 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 1.000 | -406 | |
Subtotaal 6. Cultuur en erfgoed | 10.879 | -406 | ||
7. Bestuur en middelen | Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | 876 | -520 |
Subtotaal 7. Bestuur en middelen | 876 | -520 | ||
Bedrijfsvoering (Overhead) | Diverse bedrijfsvoeringsprojecten | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Begroting 2020 voor de periode t/m 2020. | 967 | - |
Diverse niet-activeerbare ICT-projecten | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Begroting 2020 voor de periode t/m 2020. | 137 | - | |
Tijdelijke formatieuitbreiding | Dit betreft een incidentele impuls vanuit de Begroting 2020 voor de periode t/m 2021. | 536 | - | |
Overige incidentele mutaties per post < 0,5 mln. | n.v.t. | - | - | |
Subtotaal Bedrijfsvoering (Overhead) | 1.640 | - | ||
Algemene dekkingsmiddelen en stelposten | Decentralisatie uitkeringen | Er zijn diverse decentralisatie-uitkeringen ontvangen die een einddatum hebben, en als incidenteel worden geclassificeerd. De einddata variëreren per uitkering, de langstlopende is die van Verkeer en Vervoer tot 2033. | - | -10.473 |
Totaal incidentele baten en lasten | 115.332 | -62.895 | ||
Stortingen in reserves | n.v.t. | n.v.t. | 143.914 | - |
Onttrekkingen aan reserves | n.v.t. | n.v.t. | - | -180.274 |
Totaal reserves | 143.914 | -180.274 | ||
Eindtotaal | 259.246 | -243.169 |