Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.8 Verschillenanalyse

5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer

Bijgestelde begroting 2020

Rekening 2020

Verschil

Verbeteren openbaar vervoer

192.797

180.452

12.345

Totaal Lasten

192.797

180.452

12.345

Verbeteren openbaar vervoer

-59.902

-61.293

1.391

Totaal Baten

-59.902

-61.293

1.391

Saldo van lasten en baten

132.895

119.159

13.736

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

5b.1 Openbaar Vervoer

  • In 2020 is de subsidie beschikt voor verduurzaming materieel van 5 mln. De subsidie is verantwoord als exploitatiesubsidie en niet als projectsubsidie. Conform de verslaggevingsregels zijn alleen de exploitatielasten van 2020 ook in het boekjaar 2020 verantwoord. Deze lagere lasten leiden ook tot een lagere onttrekking aan de reserve Concessie OV, waar deze middelen zijn gereserveerd.

4.650

1. Subsidies

  • We hebben minder subsidielasten verantwoord voor OV exploitatie. Door de coronacrisis waren de vervoerders niet in staat om alle mogelijkheden hiervan te benutten. Ook de subsidie aan Qbuzz voor de kosten Kwaliteitsimpuls 2020 (2,000 mln.) is nog niet beschikt.

2.883

1. Subsidies

  • Bij de afwikkeling van oude subsidieverplichtingen is gebleken dat een subsidie per abuis tweemaal als last is verantwoord in 2019. In 2020 is dit gecorrigeerd, wat leidt tot een incidenteel voordeel.

2.814

1. Subsidies

  • In 2020 is de eindafrekening 2018 van Qbuzz ontvangen. De totale exploitatiesubsidie is lager vastgesteld, voornamelijk door stakingsdagen in 2018.

2.512

4. Overig

  • Door de werkzaamheden aan de trambaan richting Nieuwegein en IJsselstein zijn de huurkosten tramstellen voor QBuzz lager. Hierdoor is de door ons verstrekte exploitatiesubsidie aan Qbuzz ook lager geworden. (Zie ook de toelichting bij de baten).

1.858

1. Subsidies

  • We hebben minder subsidielasten verantwoord van nieuwe OV infrastructuur. Een tweetal subsidies zijn wel beschikt in 2020, maar mogen conform de verslaggevingsregels pas in 2021 als lasten worden verantwoord (0,478 mln.) Daarnaast zijn er minder subsidieaanvragen ontvangen vanuit gemeenten. Zij hadden te maken met capaciteitsgebrek door corona (1,098 mln.).

1.576

1. Subsidies

  • We hebben minder onderhoudslasten verantwoord, doordat er sprake was van vertraging in de uitvoering van werkzaamheden aan de trambaan richting Nieuwegein en IJsselstein. Daarnaast is er door de coronacrisis ook minder gebruik gemaakt van het OV.

1.071

3. Onderhoud

  • In het project Uithoflijn zijn lasten gerealiseerd die, conform de verslaggevingsregels, niet geactiveerd mogen worden. Deze lasten worden verantwoord in de exploitatie. In de totale besteding van het krediet is dit bedrag in bijlage 1 Verloopoverzicht kredieten opgenomen onder ‘Realisatie (niet mva) 2020’. De dekking voor deze niet-geactiveerde lasten zit in de reserve Kapitaallasten Uithoflijn. Bij het Statenvoorstel van de jaarstukken 2020 stellen we voor om dit bedrag uit die reserve te onttrekken.

-2.547

4. Overig

  • De hogere lasten voor de regiotaxi worden o.a. veroorzaakt doordat er vanwege corona met vervoerders aanvullende afspraken zijn gemaakt voor compensatie van gemiste ritten. Daarnaast is sprake van een nieuw contract en de omzetting van een zonetarief naar een kilometertarief. De hogere lasten worden in rekening gebracht bij de deelnemende gemeenten. (Zie ook de toelichting bij de baten).

-1.928

4. Overig

  • Een binnen het project DRIS aangeschafte server wordt overgedragen aan het Samenwerkingsverband DOVA. Conform de verslaggevingsregels leidt dit tot een incidentele afwaardering in 2020. Omdat we over de server in toekomstige jaren niet meer afschrijven, is dan sprake van lagere kapitaallasten.

-398

4. Overig

  • Vanwege de sloop van het oude trammateriaal is de boekwaarde naar 0 gebracht. De totale afwaardering was hoger dan in de begroting was voorzien.

-312

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

166

4. Overig

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

5b.1 Openbaar Vervoer

  • We brengen hogere bijdragen voor de regiotaxi in rekening bij de deelnemende gemeenten. (Zie toelichting bij de lasten).

1.928

4. Overig

  • Van de vooruitontvangen bedragen op de balans is het restant rijksbijdrage Luchtkwaliteit vrijgevallen. Deze bijdrage is in voorgaande jaren ontvangen en wordt gedurende de looptijd van de concessie ingezet om een deel van de concessiekosten te dekken. Verantwoording van deze middelen heeft inmiddels plaatsgevonden waardoor het resterende bedrag nu vrijvalt. Om de middelen beschikbaar te houden voor de dekking van de concessie wordt voorgesteld de middelen te storten in de reserve Concessie OV.

1.089

4. Overig

  • Door de werkzaamheden aan de trambaan richting Nieuwegein en IJsselstein zijn de huurontvangsten voor de tramstellen lager. Deze lagere baten komen overeen met de lagere gerealiseerde lasten. (Zie toelichting bij de lasten).

-1.858

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

232

4. Overig

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33