Programma 7. Bestuur en middelen

Beleidsdoelen

7.5.1

Uitvoeren wettelijke toezichtstaak

Toelichting op meerjarendoel

In 2020 voerden we voor de verschillende toezichtsdomeinen ons toezicht uit op gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen, inclusief de bijbehorende monitorings- en interventietrajecten.  Zie ook : https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/vernieuwde-kaart-interbestuurlijk-toezicht

Beoogd resultaat 2020

Status

Toelichting

Toezichtbeslissingen op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen zijn voorbereid en opgesteld. Bijbehorende interventies zijn uitgevoerd.

In 2020 namen we, net als vorig jaar, in totaal 150 toezichtbeslissingen: in het kader van financieel toezicht 44 toezichtbeslissingen voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen en beoordeelden we drie waterschappen. Voor huisvesting vergunninghouders zijn dit halfjaarlijkse beoordelingen van alle gemeenten. Voor de domeinen omgevingsrecht en informatiebeheer was dit de jaarlijkse beoordeling van gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen.
Begin 2020 stuurden we als financieel toezichthouder, direct na het nemen van de toezichtbeslissingen 2020, een brief aan de ministers van BZK en Financiën over de verslechterende financiële situatie bij de Utrechtse gemeenten als gevolg van de tegenvallende inkomsten uit het gemeentefonds en de toegenomen druk op het sociaal domein. Daarna volgde de Covid-19-crisis waarmee de financiële positie bij veel gemeenten nog nijpender werd.  Bij het nemen van de financiële toezichtbeslissingen 2021 stelden wij ook vast dat de meeste gemeenten grote moeite hebben om een sluitende meerjarenbegroting te presenteren. De gemeenten Woudenberg, Montfoort en Vijfheerenlanden stelden wij onder preventief toezicht op financiële gronden. Bij de gemeente Vijfheerenlanden zijn de verstrekkende gevolgen van de gerechtelijke uitspraak over de claim Niemans de reden van de preventieve status. Met (aantal nog toevoegen) andere gemeenten die van ons het predicaat repressief (groen) hebben gekregen is eind december 2020 afgesproken om in 2021 via bestuurlijke gesprekken hun financiële situatie strakker te monitoren.
Voor het domein omgevingsrecht hebben we dit jaar voor geen enkele gemeenten een interventietraject of monitoringstraject in gang hoeven zetten. Voor het domein IBT Informatiebeheer is voor 1 gemeente wel een monitoringstraject gestart. Dit was overigens nog geen juridische interventie. Door het uitbreken van de coronacrisis en als gevolg van de maatregelen daaromheen, hebben gemeenten moeite gehad om vergunninghouders te huisvesten. Hierdoor zijn de huisvestingsachterstanden bij gemeenten verder opgelopen. Vanwege deze onvoorziene omstandigheden hebben we bij de toetsing van de taakstelling over de eerste helft van 2020, de IBT-interventieladder passend ingezet.  Met gemeenten die extra moeite hebben met het huisvesten van vergunninghouders zijn monitoringsgesprekken opgestart die naast het toezichtkarakter ook bedoeld zijn om mogelijke oplossingen vanuit het programma Versnelling woningbouw en het regionaal programmeren aan te kunnen dragen. Alle toezichtbeslissingen zijn gepubliceerd op de IBT-kaart, zie IBT-kaart Utrecht. In 2020 zijn negen klachten of meldingen van burgers behandeld over mogelijke taakverwaarlozing door gemeenten. Net als vorig jaar hebben deze klachten meestal betrekking op het domein omgevingsrecht.

Het Uitvoeringsprogramma IBT 2021-2023 wordt opgesteld.

Het nieuwe Beleidskader IBT 2021-2023 wordt momenteel opgesteld en Gedeputeerde Staten stelt dit uiterlijk 1 juli 2021 vast.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33