Programma 5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Beleidsdoelen

5a.4.1

In 2028 fiets bereikbaarheid op orde

Toelichting op meerjarendoel

Het Rijk en de regio’s hebben in 2020 besloten om samen een Nationaal Toekomstbeeld Fiets op te stellen in 2021. Dit betekent dat de fiets als een volwaardige modaliteit wordt gezien. En als effectieve oplossing zql worden ingezet voor de nationale opgaven op het gebied van:
-   woningbouw en verstedelijking
-   bereikbaarheid
-   veiligheid
-   klimaat en duurzaamheid
Dit is, zowel landelijk als voor ons, een grote stap voor de Schaalsprong Fiets.

In 2020 is de stad Utrecht door het World Economic Forum uitgeroepen tot de beste fietsstad van de wereld. De domstad laat daarmee steden als Münster, Kopenhagen, Malmö en Amsterdam achter zich. Wij ondersteunen de gemeente Utrecht en alle Utrechtse gemeenten bij:
-   verbeteringen in het regionaal fietsnetwerk
-   de aansluiting van de stad op de omgeving met snelfietsroutes
-   het aanbieden van voldoende fiets(parkeer)voorzieningen en deelfietsen
Bij de Utrecht Bike Community (UBC), het regionale fietsplatform, zijn inmiddels zo’n 600 fietsprofessionals aangesloten en zijn er - ondanks het coronavirus - drie events georganiseerd. Dit jaar zijn de film ‘Together we cycle’ en het boek ‘Fietsen maken Utrecht’ uitgebracht. Voor de gemeenten hebben we dit jaar een diner pensant met het thema Fiets en Regionale samenwerking en een digitale bijeenkomst ‘Fietsen is gezond, nu meer dan ooit!’ georganiseerd. Zo werken we steeds verder aan Utrecht, dé fietsregio van Europa.

Regionaal fietsnetwerk
In 2020 is de subsidieverordening voor het uitvoeringsprogramma Fiets aangepast en opgenomen in de verordening voor Mobiliteit 2019-2023. Dit jaar is voor 43 fietsprojecten en in totaal ruim € 11 miljoen subsidie aangevraagd.

Voor de snelfietsroutes Amersfoort-Utrecht en Woerden-Utrecht zijn afgelopen jaar met de betrokken gemeenten uitvoeringsovereenkomsten getekend. Hiermee gaat de uitvoering van start. Voor de snelfietsroutes Amersfoort-Bunschoten, Amersfoort-Hilversum, Veenendaal-Utrecht, IJsselstein-Utrecht zijn de intentieovereenkomst getekend. Eén van de geplande routes, Amersfoort-Veenendaal, is afgevallen. Dit omdat er bij één van de betrokken gemeenten te weinig draagvlak was. De verkenning van de tweede tranche snelfietsroutes is daarom versneld uitgevoerd. Uitkomst hiervan is om 3 nieuwe routes te verkennen. Het gaat om de verbindingen Houten-Nieuwegein-Utrecht Lage Weide, Houten-Utrecht Science Park en Utrecht-Hilversum. Samen met Rijkswaterstaat is de verkenning van de snelfietsroute Dom-Dam (Utrecht-Amsterdam) gestart.

Video aanleg snelfietsroute Amersfoort-Utrecht
https://youtu.be/KZj5jpWwt6M

In 2020 zijn (exclusief snelfietsroutes) 21 projecten gesubsidieerd ter verbetering van een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk. De provincie ondertekende in 2020 met de U10-gemeenten en gemeenten De Ronde Venen, Lopik, Montfoort en Oudewater een intentieovereenkomst. We hebben daarmee tot en met 2023 ruim 50 fietsprojecten op de agenda staan om het regionaal fietsnetwerk te verbeteren. De gemeenten krijgen daarbij praktische en financiële ondersteuning van de provincie Utrecht.

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/provincie-en-regio-u10-werken-samen-aan-een-beter-regionaal-fietsnetwerk

Sterke keten
Het Rijk stelt geld uit het Klimaatakkoord beschikbaar voor extra fietsparkeerplaatsen bij stations. Voor bijna alle door ons aangevraagde stations kende het Rijk subsidie toe. In 2021 worden hiermee extra fietsparkeerplaatsen gerealiseerd bij de stations:
-   Utrecht Lunetten
-   Utrecht Zuilen
-   Amersfoort Centraal
-   Breukelen
-   Den Dolder
-   Maarn
-   Veenendaal Centrum
-   Veenendaal West
-   Vleuten
Daarnaast investeert het Rijk in planstudies voor de uitbreiding van ingebouwde fietsenstallingen bij Amersfoort Schothorst, Amersfoort Vathorst en Bilthoven. Dit zijn stations die een belangrijke rol als OV-knooppunt hebben of die op plekken liggen waar veel huizen gebouwd gaan worden.

We hebben in 2020 de brede variantenstudie Fietsparkeren Utrecht Centraal uitgevoerd. Een pakket van maatregelen is bedacht. Dat moet de druk op de fietsenstallingen op Utrecht Centraal ontlasten. Met ProRail, NS en de gemeente Utrecht zijn we gestart om deze maatregelen tot uitvoering te brengen.

Ook is het gebruikersonderzoek busstation Lekbrug Vianen uitgevoerd. Ruim 500 reizigers op het busstation hebben de enquête ingevuld. Samen met gemeente Vijfheerenlanden gaan we op basis van de resultaten in 2021 de eerste maatregelen nemen voor een aangenamer en gebruiksvriendelijker busstation Lekbrug Vianen. Het busstation krijgt voldoende en veilige stallingsplekken voor de fiets.

We hebben in totaal 14 projecten gesubsidieerd waarvoor 492 stallingsplekken bij stations en 1.596 stallingsplekken bij bushaltes kunnen worden gerealiseerd. Door bij te dragen aan een zelfservicesysteem bij de fietsenstalling Amersfoort Schothorst zijn hier 401 plekken beschikbaar gekomen. Daarnaast versterken we de keten door onze bijdrage aan bedrijventerreinen Oudenrijn en Papendorp voor de start van deelfietssystemen. Ook dragen we bij aan de gemeente Soest voor het verbeteren van de fietsveiligheid op hun bedrijventerrein.

Slim fietsen
Voor Het Fietspad van de Toekomst hebben we in het voorjaar een prijsvraag uitgezet. Doel hiervan was om fietsinnovaties op te halen in de regio. Uit de ruim 200 ingezonden ideeën hebben we drie bedrijven geselecteerd. Zij mogen een pilot uitvoeren langs de N225. Eén daarvan, de Bliksemsnelle Baan, is in oktober uitgevoerd en getest bij Doorn. De eerste resultaten staan inmiddels online. De andere pilots, de Boomveer en UpCycling, waren in 2020 in voorbereiding.

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/test-de-bliksemsnelle-baan-op-het-fietspad-langs-de-n225-tussen-doorn-en-leersum

Ook is gewerkt aan een datadashboard. Dit is een digitale omgeving met daarin alle publiek openbare data in combinatie met fietsbereikbaarheidsanalyses. Door deze combinatie maken we de fietsnetwerkprestatie inzichtelijk. Dit dient als middel om op een datagedreven manier de dialoog tussen beleidsmakers, ondernemers en onderzoeksinstellingen te versnellen. En om zo meer gebruiksvriendelijke fietsinfrastructuur en -beleid te ontwikkelen.

Het project Snuffelfiets is een succes. Afgelopen jaar is op middelbare scholen een pilot gestart om scholieren vroegtijdig te interesseren in wetenschap en hun leefomgeving. Ook organiseerden we een Snuffelfiets summerschool en Snuffelfietstoertochten en deden we onderzoek naar routekeuzes.

Gezond en veilig gedrag
De verschillende fietsstimuleringsprojecten kregen het zwaar te verduren door de coronacrisis en alle thuiswerkende mensen. Het gaat om de projecten: Ik fiets, Doortrappen, Basisschoolkinderen en Nieuwe Nederlanders. We hebben met de betrokken partijen afspraken gemaakt om in 2021 alsnog de overeengekomen resultaten te kunnen behalen. Dat kan op voorwaarde dat de lockdownmaatregelen afgelopen zijn. Ondanks de forse tegenwind kent de Ik fiets-campagne op dit moment bijna 6000 deelnemers. En er zijn 11 Utrechtse gemeenten actief aan de slag met het programma Doortrappen.

Beoogd resultaat 2020

Status

Toelichting

We leveren volgens de bij gemeenten opgehaalde planning voor €3-5 mln. een bijdrage aan gemeenten voor 15-20 fietsmaatregelen ter verbetering va het Regionaal fietsnetwerk.

Er is een bijdrage geleverd voor 21 maatregelen.

We investeren voor €3-5 mln. in de verbetering van 4-8 trajecten/fietsvoorzieningen op/bij/aan provinciale fietspaden.

Er zijn 4 trajecten verbeterd/in uitvoering.

De eerste 2-4 uitvoeringsovereenkomsten voor snelfietsroutes zijn getekend waarna de realisatie van 2 snelfietsroutes van start gaat.

Er zijn 2 uitvoeringsovereenkomsten getekend. Het betreft Utrecht-Amersfoort en Woerden-Utrecht.

De laatste 3 intentieovereenkomsten van de geprioriteerde snelfietsroutes worden getekend.

De laatste intentieovereenkomsten zijn getekend. Eén route is afgevallen.

We leveren een bijdrage aan de realisatie van circa 2.000 stallingsplekken bij omliggende stations van Utrecht CS.

-   Subsidiebijdrage aan realisatie 492 stallingsplekken, planstudie 300 stallingsplekken en betere toegankelijkheid 401 stallingsplekken.
-   Aanvraag ingediend en gehonoreerd bij het Rijk voor de realisatie van 2824 stallingsplekken en de planstudie van 3483 stallingsplekken. Wij dragen samen met het Rijk bij aan de realisatie en/of planstudie van deze stallingsplekken de komende paar jaar.

We leveren bijdragen aan gemeenten voor het plaatsen van fietsenrekken bij bushaltes. Ook realiseren we extra plekken bij provinciale bushaltes met een tekort aan stallingplekken. In totaal gaan we 700 plekken realiseren.

Bijdrage aan de realisatie van 1.596 stallingsplekken. Vertraging op realisatie stallingsplekken bij eigen bushaltes.

De landelijke inrichtingsnorm voor snelfietsroutes wordt vastgesteld, die zijn oorsprong in de provincie Utrecht vindt.

Volgens planning CROW, de norm voor bewegwijzering is vastgesteld. De norm voor wegmarkering is vertraagd naar Q3 2021.

Het prognosejaar 2030 voor het BRUTUS fietsverkeersmodel wordt opgeleverd.

De data wordt opgeleverd van 500 fietsers die een jaar lang de luchtkwaliteit van hun dagelijkse fietsroute hebben gemeten en beschikbaar gesteld (snuffelfiets).

Het publieksvriendelijke fietsmonitoringsdashboard gaat online.

Deels af met data die gemeenten al wordt aangeboden, maar de publieksvriendelijke variant is nog niet online.

De Utrecht Bike Community wordt ook door private partijen ondersteund.

De regionale gedragscampagne 'ik fiets' is gestart en de eerste 5000 deelnemers zijn aangesloten.

Het aantal deelnemers per 1 november 2020 is 5757. De verwachting was na de start veel hoger, door COVID-19 is de stijging van het aantal deelnemers flink afgenomen.

Zes gemeenten zetten zich proactief in voor het programma Doortrappen met verschillende activiteiten voor senioren.

Er zijn sinds december 2020 11 actieve Doortrappengemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33