Programma 5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Beleidsdoelen

5a.8.1

Uitvoeren verkenningen, regionale programma’s en monitoring/evaluatie

Toelichting op meerjarendoel

Voor monitoring en evaluatie van het mobiliteitsprogramma zijn 28 indicatoren opgesteld. Bij de behandeling van de begroting 2021 heeft hierop een beperkte bijstelling plaatsgevonden. In 2020 is het ontwikkeltraject gestart om deze indicatoren om te zetten in een KPI-dashboard. Dit wordt in 2021 opgeleverd.

In 2020 werkten we samen met partners verder aan maatregelen om de groeiopgave op een gezonde wijze te faciliteren. Dit langs de verschillende programmalijnen van U Ned.
Voor de kortetermijnaanpak zijn gedragsbeinvloedingsmaatregelen uitgevoerd door de samenwerkingsorganisatie Goed op Weg. Hierbij is ingespeeld op de door het coronavirus ontstane situatie.
De no-regretmaatregelen zijn uitgewerkt. Besloten is om binnen het beschikbare budget in een 1e tranche te starten met een deel van de maatregelen. Het betreft fietsmaatregelen, P&R Soesterberg en de (H)OV maatregelen Overvecht - USP en Merwedekanaalzone. In 2021 zullen besluiten worden genomen over verdere uitwerking en realisatie van deze maatregelen. Inzet voor 2021 is ook eventuele besluitvorming en aanvullende financiering voor de 2e tranche maatregelen. Dit zijn de ‘busbaan A28’ en de ‘fietsbrug over het Merwedekanaal’.
Eind 2019 is in het BO MIRT besloten tot de start van een MIRT Verkenning OV en Wonen. In juli 2020 is hiervoor de startbeslissing vastgesteld. Hierna is gestart met een projectplan en een aanpak voor de participatie. In 2021 wordt gewerkt aan zeef 0 (kansrijke oplossingsrichtingen) en zeef 1 (kansrijke maatregelpakketten). In het BO MIRT november 2020 is het rapport “Utrecht nabij, Ontwikkelperspectief verstedelijking en bereikbaarheid voor de Metropoolregio Utrecht 2040, met een doorkijk naar 2050” vastgesteld. Met dit ontwikkelingsperspectief (inclusief adaptief ontwikkelpad) zijn Rijk en regio het op hoofdlijnen eens geworden over hoe de regio Utrecht zich de komende decennia moet gaan ontwikkelen. Ook zijn partijen het erover eens welke keuzes er gemaakt moeten worden. Het Rijk onderschrijft hiermee de enorme omvang en urgentie van de opgaven in onze provincie en dat hiervoor grote investeringen nodig zijn. Dit om voldoende woningen beschikbaar te hebben in een leefbare omgeving. En om ook in de toekomst economisch vitaal en bereikbaar te zijn.
Waar nodig worden aanpassingen naar aanleiding van het gezamenlijke ontwikkelperspectief opgenomen in het statenvoorstel voor de definitieve omgevingsvisie.
In 2020 is een propositie voor het Nationaal Groeifonds uitgewerkt en ingediend. Het betreft een voorstel voor een schaalsprong openbaar vervoer. Dit fonds biedt mogelijkheden om investeringen te agenderen die nodig zijn voor het realiseren van:
-   de regionale woningbouwopgave
-   duurzame economische groei
-   de daarvoor noodzakelijke bereikbaarheid

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/utrecht-vraagt-2-miljard-voor-tram-en-trein

Wat betreft het VERDER-programma hebben we in 2020 besluiten genomen over de realisatie van de resterende projecten. Deze projecten zullen komende jaren worden gerealiseerd. De eindrapportage van dit programma wordt in 2021 opgesteld.

Beoogd resultaat 2020

Status

Toelichting

Het dashboard voor de monitoring van het mobiliteitsprogramma is opgeleverd.

Het dashboard is voor de meeste indicatoren gereed. De resterende indicatoren worden in de eerste helft van 2021 aangevuld, waarna het dashboard online gaat.

We ronden het programma VERDER af.

In 2020 zijn besluiten genomen over de resterende projecten. De eindrapportage van het programma wordt in 2021 opgeleverd.

Programma U Ned levert een gezamenlijke verstedelijkingsstrategie 2040 op, inclusief adaptief ontwikkelpad (2020-2040).

In het BO MIRT van november 2020  is het rapport “Utrecht nabij, Ontwikkelperspectief verstedelijking en bereikbaarheid voor de Metropoolregio Utrecht 2040, met een doorkijk naar 2050” vastgesteld. Met dit ontwikkelingsperspectief (incl. adaptief ontwikkelpad) zijn Rijk en regio het op hoofdlijnen eens geworden over hoe de regio Utrecht zich de komende decennia moet gaan ontwikkelen en welke keuzes er gemaakt moeten worden.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33