Programma 5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Beleidsdoelen

5a.1.1

Afname van voertuigverliesuren op provinciale wegen

Toelichting op meerjarendoel

Door de unieke situatie vanwege het coronavirus verminderde de vertraging op provinciale wegen in het afgelopen jaar sterk. In sommige gevallen bood dit ook kansen. Bijvoorbeeld om overdag aan de weg te werken in plaats van in de nacht. Maar in veel gevallen heeft het ook voor vertraging van werkzaamheden gezorgd. Samenwerken heeft een geheel nieuwe dimensie gekregen en voor bijeenkomsten met omwonenden was veel creativiteit nodig.
Een deel van de geplande resultaten zijn zoals gepland gerealiseerd. Zo zijn de op afstand bedienbare bruggen weer klaar voor de toekomst. Er heeft op 9 provinciale wegen onderhoud aan de verharding plaatsgevonden. Ook startten we met ecologisch bermbeheer. Eén van de twee proeven met zonnepanelen op fietspaden is gerealiseerd, de andere is nog in uitvoering.
Vooral op de studieprojecten is er minder voortgang geboekt dan vooraf bedacht. Door een gebrek aan capaciteit zijn niet alle geplande studieprojecten afgerond. Deze schuiven door naar 2021. Belangrijkste resultaat was de afronding van de studie naar de N484 in de gemeente Vijfheerenlanden.
Ook is gestart met het opstellen van het Netwerkperspectief Provinciale wegen 2040. Dit moet uiteindelijke leiden tot een visie op hoe het provinciale wegennet er in de toekomst uit zou moeten zien en functioneren. Belangrijke basis hiervan is het zoeken naar een balans tussen de onderdelen veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.
Naast de coronacrisis is er ook nog de stikstofcrisis die een grote invloed op projecten heeft. Dit betreft vooral de projecten Rijnbrug en Oostelijke Rondweg Veenendeel op de N233. Naar verwachting is in 2021 duidelijk wat de precieze gevolgen van de nieuwe stikstofregels zijn voor deze projecten.

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/groen-licht-voor-aanpak-n484-vijfheerenlanden

Beoogd resultaat 2020

Status

Toelichting

De werkzaamheden voor de op afstand bedienbare bruggen zijn afgerond.

De werkzaamheden zijn afgerond.

De Beverweerdsebrug in Bunnik is vervangen.

Zoals in de zomernota is aangegeven kon het project niet uitgevoerd worden in 2020. Het is gebleken dat de brug een rijksmonument is en niet formeel in eigendom is bij de provincie. Het proces om een Programma van Eisen en een ontwerp te komen dat voldoet aan de eisen voor een rijksmonument heeft tijd gekost. Het project wordt uitgevoerd in 2021.

Op 10 plaatsen heeft onderhoud aan de verharding plaatsgevonden.

Er heeft onderhoud aan de verharding plaatsgevonden op de:
N199, N201, N226, N229, N403, N405, N417, N224, N484.

Onderhoud aan de N412 wordt begin 2021 uitgevoerd omdat de onderhoudsmaatregel pas laat duidelijk werd en de deklaag niet bij lage temperaturen aangebracht kan worden.
Zoals in de zomernota is aangegeven kon het onderhoud aan de N402 niet worden uitgevoerd omdat er  nog extra tijd nodig is om vast te stellen of maatregelen genomen moeten worden.

Er heeft onderhoud aan wegmeubilair, verlichting, groen en verkeersmanagementsystemen plaatsgevonden.

Door een trage start van het nieuwe Integrale Prestatie Contract (IPC) hebben vooral de vervangingen van verlichting en verkeerslichten vertraging opgelopen. Deze staan nu gepland voor 2021. Het overige onderhoud is  volgens de planning uitgevoerd. Zo is twee derde van de bushokjes vervangen en is er een nieuw contract afgesloten voor ecologisch bermbeheer.

De projecten N417, N224, N237 bij Mc Donalds en N402 zijn gerealiseerd.

•   De N417 trajectaanpak is gereed  met uitzondering van de bermverharding en de fietspaden. Deze worden in het voorjaar 2021 aangepast. De vertraging komt door de verandering van de scope, namelijk het breder worden van het fietspad en het aanleggen van bermverharding.
•   De N224 trajectaanpak is gereed  met uitzondering van een verbreding van circa 100m fietspad. Om het fietspad in 2021 aan te leggen moest grond worden aangekocht. Lange tijd leek het er op dat de grond minnelijk verworven kon worden. Dat is vooralsnog niet gelukt.  Als minnelijke grondverwerving niet mogelijk is wordt overwogen een onteigeningsprocedure te doorlopen wat tot minimaal een jaar vertraging leidt.
•   N237 McDonalds. Zoals in de zomernota is aangegeven kan het project vooralsnog niet worden uitgevoerd. Om het fietspad aan te leggen is een grondruil met de McDonalds nodig, wat mogelijk is omdat de McDonalds hun terrein anders gaat inrichten. Tegen de plannen van McDonalds is  bezwaar gemaakt bij de gemeente. Wij zijn afhankelijk van de afhandeling van dit bezwaar om verder te kunnen.
•   N402 Rotonde Slootdijk. Zoals in de zomernota is aangegeven, kan het project vooralsnog niet worden uitgevoerd. Er vindt nader onderzoek plaats naar nut en noodzaak van het project. Bij uitkomsten die tot een scopewijziging leiden moet het project aangepast worden. De uitvoering staat nu gepland in 2022.

Het project zonnepanelen op fietspaden is gerealiseerd.

Het project op de N225 bij Remmerden is gerealiseerd. Het project op de N417 bij Maartensdijk wordt in 2021 gerealiseerd. Dit project is vertraagd doordat in verband met het coronavirus, componenten die uit het buitenland moeten komen vertraagd zijn geleverd.

De realisatie van de projecten N233 Rijnbrug en N228 zijn voorbereid.

De beide projecten zijn voorbereid. Voor wat betreft de N233 loopt deze voorbereiding ook nog de komende jaren door.

De realisatie van het ecoduct over de N226 is voorbereid.

De scope van het project is nog niet bekend. Vanuit Natuur moet dit worden uitgewerkt. Zodra de locatie en het ontwerp bekend zijn kan het project worden voorbereid in 2021 en vervolgens in 2022 worden uitgevoerd.

De studies N230/A2, N201, N484, N210 en buitengebied Bunnik/Houten worden afgerond.

De studie naar de N484 is afgerond en dit project is overgedragen naar de realisatiefase. De studie naar de N230/A2 is in een vergevorderd stadium en wordt naar verwachting in 2021 aan Provinciale Staten voorgelegd ter besluitvorming. De studie naar de N201 is afgerond met een concept Statenvoorstel. Op basis hiervan heeft GS besloten om een verlenging van de studiefase met één jaar voor te stellen aan PS. Op de studies naar de N210 en het buitengebied Bunnik/Houten is helaas onvoldoende voortgang geboekt, deze lopen daarom door in 2021.

De trajectstudies op de N199, N212, N224, N227, N228, N234, N237, N238, N414 en N463 zijn uitgevoerd.

De trajectstudie naar de N228 is, deels via een quick scan, afgerond. De studie naar de N237 is afgerond, maar wordt begin 2021 vastgesteld. De overige studies zijn door een gebrek aan capaciteit helaas niet afgerond in 2020. Voor het komende jaar is op basis van de nieuwe onderhoudsplanning de planning van de studies aangepast en is het capaciteitsgebrek grotendeels opgelost.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33