4.8.1 | Uitvoeren programma toerisme |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
In 2020 hebben we het onderzoek naar een nauwere samenwerking met de marketingorganisaties en de samenwerking tussen de organisaties een vervolg gegeven. We hebben daarvan de contouren vastgesteld. Hiermee ontstaat een duurzame vorm van samenwerking met de marketingorganisaties. We verwachten begin 2021 de nieuwe samenwerkingsvorm gezamenlijk met de organisaties te kunnen vaststellen. Het coronavirus heeft een grote impact gehad op het toerisme. Buitenlands toerisme en zakelijk toerisme is stilgevallen. Voor de marketingorganisaties heeft dit ook geleid tot aanpassingen in hun marketingstrategie. Die richtte zich meer op de regio en binnenlandse bezoekers. Door de coronavirus-pandemie kon de Vuelta 2020 in Nederland niet doorgaan. De stuurgroep Vuelta heeft daarop een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden om de Vuelta in 2022 alsnog te organiseren. Die stuurgroep bestaat uit de provincie Utrecht, gemeente Utrecht, ‘s-Hertogenbosch, Breda en de provincie Noord-Brabant. Tijdens een informatiesessie hebben we PS geïnformeerd over mogelijke scenario’s. Eind 2020 is een Statenvoorstel voor een extra budget voor de Vuelta 2022 naar PS gezonden. De Staten namen daarover begin 2021 een besluit. |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | We versterken de samenwerking met de marketingorganisaties en initiëren met hen doelgerichte marketingactiviteiten om toerisme te spreiden over de provincie. | ||
• | We dragen bij aan de profilering van de regio door het mee organiseren van de start van de Vuelta in 2020 als maatschappelijk evenement, met duurzaamheid en gezond leven als belangrijke invalshoeken. | De start in Nederland is afgelast ten gevolge van de pandemie. | |