Het programma bestaat uit de volgende deelprojecten:
- VK-sporen: dit betreft de aanleg van tijdelijk extra spoor bij de remise voor het kunnen stallen van de oude en de nieuwe tramvloot.
- Inkoop materieel : dit betreft de inkoop van 22 CAF-trams met een lengte van 41 meter.
- Ombouw SUNIJ-lijn : dit betreft het verlagen en verlengen van 23 haltes van het tramtracé van Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Tevens vindt grootschalige vervanging van de infrastructuur plaats op de zuidelijke takken van deze tramlijn (van Nieuwegein Stadscentrum naar Nieuwegein Zuid en IJsselstein Zuid).
- Spooromlegging Nieuwegein City : verlegging van het tramtracé en de tramhalte van Nieuwegein Stadscentrum ten behoeve van de gebiedsontwikkeling Nieuwegein City. Het is onderdeel van het realiseren van een regionaal OV-knooppunt (tram en bus).
- Deelproject Tracé X - Dit deelproject betreft het realiseren van de exploitatieve koppeling tussen de Uithoflijn en de SUNIJ-lijn, zodat één regionale tramlijn ontstaat van Utrecht Science Park tot aan IJsselstein Zuid en Nieuwegein Zuid.
Wat hebben wij bereikt
- Project VK sporen is reeds technisch en administratief afgerond.
- Wat materieel betreft zijn in 2020 18 van in totaal 22 nieuwe trams geaccepteerd. De overige vier volgen in Q1 2021 conform schema. Werkzaamheden voor de toegankelijkheid van mindervaliden (aanbrengen van rolstoelplanken op de haltes) worden in Q1 2021 afgerond.
- Voor Ombouw SUNIJ-lijn zijn de belangrijkste restpunten op veiligheidsvlak afgerond voor tracé A, B en C (Utrecht CS – Nieuwegein Zuid). Daarmee kan er op 3 januari 2021 gestart worden met exploitatie op dit traject. Voor tracé D (Nieuwegein Centrum – IJsselstein Zuid) is het streven het proefbedrijf in februari 2021 te starten en de exploitatie eind februari 2021. Parallel daaraan worden de laatste (niet veiligheidsgebonden) restpunten afgehandeld en wordt in Q2 2021 gewerkt aan contractafhandeling met de hoofdaannemer.
- Voor deelproject Spooromlegging Nieuwegein City (voorheen bekend als het deelproject Nieuwegein City) is inmiddels de aanbesteding begonnen voor de realisatiewerkzaamheden. Gunning vindt plaats in Q2 2021, uitvoering staat gepland voor Q2 2022.
- Het projectteam VK+ werkt in Q1/Q2 aan de mogelijkheden voor exploitatieve koppeling door midden van het starten met een afgeslankte dienstregeling. Door de Corona maatregelen zijn de reizigersaantallen op dit moment beperkt dus dat biedt mogelijkheden. De vervoerkundige koppeling stond gepland voor Q2 2021.
Middels de kwartaalrapportage VRT vindt op meer detailniveau per deelproject periodieke verantwoording van de Opgavemanager OV Projecten aan de Bestuurlijk opdrachtgever en Provinciale Staten plaats.