Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De kengetallen geven in combinatie met elkaar inzicht in de financiële weerbaarheid en flexibiliteit van de
provincie Utrecht. Provinciale Staten worden zo in staat gesteld om meer inzicht te verkrijgen in de financiële positie en over de baten en de lasten van de provincie. De verplichte kengetallen vormen een verbinding tussen de verschillende aspecten die Provinciale Staten in hun beoordeling van de financiële positie moeten betrekken om daar een verantwoord oordeel over te kunnen geven. De verplichte kengetallen zijn uitgebreid met de vrijwillig toegevoegde kengetallen ‘Belastingcapaciteit opcenten ten opzichte van wettelijk maximum tarief’ en de ‘Ratio weerstandsvermogen’.

De weerbaarheid van de begroting geeft de mogelijkheden aan om op korte termijn financiële risico's te kunnen incasseren zonder direct in de beleidsambities te hoeven ingrijpen.

De flexibiliteit van de begroting geeft de wendbaarheid aan, waarmee eventuele extra onverwachte uitgavenstijging of inkomstendaling gedekt kunnen worden.

In de kolom bijgestelde begroting 2020 zijn alle mutaties tot en met Slotwijziging 2020 opgenomen.

In onderstaande tabel zijn de kengetallen opgenomen met de daarbij behorende signaalwaarden:

Criteria kwalificatie kengetal

Gezond

Neutraal

Risicovol

A

Structurele exploitatieruimte

> 0%

0%

< 0%

B

Solvabiliteitsratio

> 50%

20% - 50%

< 20%

C1

Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. gemiddelde tarief van de provincies

< 95%

95% - 105%

> 105%

C2

Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. wettelijk maximum tarief

< 90 %

90% - 95%

> 95%

D

Grondexploitatie

< 20%

20% - 35%

> 35%

E1

Netto schuldquote

< 90%

90% - 130%

> 130%

E2

Netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen)

< 90%

90% - 130%

> 130%

F

Ratio weerstandsvermogen

> 1,4

1 - 1,4

< 1

Analyse financiële kengetallen

Analyse van de kengetallen geeft  aan dat de provincie Utrecht voldoende weerbaar en flexibel is om eventuele extra (on)verwachte uitgavenstijging te dekken. Alle kengetallen hebben de status gezond.

Het gezonde kengetal structurele exploitatieruimte zorgt ervoor dat de provincie Utrecht weerbaar en flexibel is voor eventuele extra onverwachte uitgaven. De provincie beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de geïnventariseerde risico's financieel af te dekken. Er is genoeg onbenutte ruimte tussen het tarief opcenten van de provincie Utrecht en het wettelijk maximum waardoor de provincie weerbaar en flexibel blijft.

De solvabiliteitsratio is gestegen ten opzichte van de bijgestelde begroting. Dit wordt voornamelijk verklaard uit het feit dat het eigen vermogen minder is gedaald dan voorzien. Het kengetal schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen) is gedaald ten opzichte van de bijgestelde begroting. Door onderuitputting op met name  investerings- en exploitatiebudgetten hoefde de provincie Utrecht geen langlopende leningen aan te trekken. Het saldo bij de Schatkist bleef per 31-12-2020 positief.

Samenvatting financiële kengetallen

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Structurele exploitatieruimte

15%

0%

9%

B

Solvabiliteitsratio

65%

58%

62%

C1

Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. gemiddelde tarief van de provincies

89%

89%

89%

C2

Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. wettelijk maximum tarief

64%

64%

64%

D

Grondexploitatie

1%

1%

2%

E1

Netto schuldquote

-16%

47%

13%

E2

Netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen)

-17%

46%

12%

F

Ratio weerstandsvermogen

2,0

1,8

1,8

A. Structurele exploitatieruimte

De ratio Structurele exploitatieruimte geeft aan welke structurele ruimte de provincie Utrecht heeft om de eigen lasten te dragen. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten biedt meer flexibiliteit dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn.

Een gezond kengetal structurele ruimte zorgt ervoor dat de provincie Utrecht weerbaar en flexibel is voor eventuele extra onverwachte uitgaven.

Abusievelijk is in de jaarrekening 2019 bij totale baten het bedrag inclusief onttrekking uit reserves opgenomen. (Dat is in onderstaande tabel gecorrigeerd waardoor ratio over 2019 15% bedraagt i.p.v. 12%)

A. Structurele exploitatieruimte

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Totaal structurele lasten

216.658

379.089

345.003

B

Totaal structurele baten

277.282

381.246

385.299

C

Totale structurele toevoegingen aan reserves

0

0

0

D

Totaal structurele onttrekkingen aan reserves

0

0

0

E

Totale baten

409.408

442.367

448.194

Ratio ((B-A) + (D-C)) / (E) x 100%

15%

0%

9%

B. Solvabiliteitsratio

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de provincie in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Het wordt berekend door het eigen vermogen af  te zetten tegen het balanstotaal. Het eigen vermogen is opgebouwd uit de algemene reserve, de bestemmingsreserves en het gerealiseerd resultaat.

De solvabiliteitsratio is, anders dan voorzien, in 2020 niet gedaald. De ratio is zelfs gestegen ten opzichte van de bijgestelde begroting. De verklaring hiervoor is dat er veel minder onttrokken is aan de bestemmingsreserves dan was voorzien, omdat er sprake is van een onderbesteding in de exploitatie. En lasten die niet gemaakt zijn worden ook niet onttrokken aan de reserves.

B. Solvabiliteitsratio

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Eigen vermogen

559.310

471.557

547.168

B

Balanstotaal

862.713

816.093

884.429

Solvabiliteit (A/B) * 100%

65%

58%

62%

C1. Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. gemiddelde tarief van de provincies

Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het gemiddelde tarief van alle provincies.

Dit kengetal is gezond. Het tarief opcenten MRB van de provincie Utrecht is lager dan het gemiddelde tarief opcenten MRB van de provincies.

In de Jaarrekening 2019 is abusievelijk het gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies van het jaar 2018 opgenomen in de kolom Rekening 2019. (Dat is in onderstaande tabel gecorrigeerd.)

C1. Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. gemiddelde tarief van de provincies

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Tarief opcenten MRB provincie Utrecht

72,6

73,6

73,6

B

Gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies

81,4

83,0

83,0

(A/B) * 100%

89%

89%

89%

C2. Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. wettelijk maximum tarief

Dit ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het wettelijk maximumtarief. Zolang er maar genoeg onbenutte ruimte is tussen het tarief opcenten van de provincie Utrecht en het wettelijk maximum is er ruimte om de Begroting weerbaar en flexibel te houden.

C2. Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. wettelijk maximum tarief

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Tarief opcenten MRB provincie Utrecht

72,6

73,6

73,6

B

Tarief landelijk maximum

113,2

115,0

115,0

(A/B) * 100%

64%

64%

64%

D. Grondexploitatie

Het kengetal grondexploitaties geeft een indicatie van het financiële risico dat de provincie loopt in verband met zijn grondportefeuille. Het kengetal wordt berekend door de boekwaarde van de grondexploitaties af te zetten tegen de totale baten van de provincie (excl. onttrekkingen aan reserves). Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Het kengetal grondexploitatie is gezond.

D. Grondexploitatie

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

In exploitatie opgenomen bouwgronden

2.203

2.282

6.782

B

Onderhandenwerk

0

0

0

C

Totale baten (excl. mutaties reserves)

409.408

442.367

448.194

Grondexploitatie (A+B)/C x 100%

1%

1%

2%

E1/E2. Netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen)
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de provincie ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft daarmee een indicatie van de mate waarin de rente en de aflossingen op de exploitatie drukken.

De netto schuldquote wordt zowel in- als exclusief doorgeleende gelden gepresenteerd. Op die manier wordt ook duidelijk in beeld gebracht wat het aandeel van de door de provincie verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldpositie. Het kengetal wordt op dezelfde wijze berekend als de nettoschuldquote, met dien verstande dat bij de financiële activa ook alle verstrekte leningen worden betrokken.

Het kengetal schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen) is gezond. Dit kengetal is zelfs gedaald ten opzicht van de bijgestelde begroting. Door onderuitputting op met name  investerings- en exploitatiebudgetten hoefde de provincie Utrecht geen langlopende leningen aan te trekken. Het saldo bij de Schatkist bleef per 31-12-2020 positief.

E1. Netto schuldquote

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Vaste schulden

0

75.055

0

B

Netto vlottende schulden

23.280

20.000

23.128

C

Overlopende passiva

262.221

233.558

295.612

D

Financiële vaste activa, genoemd in artikel 36, onderdelen d, e en f van het BBV

25.000

25.000

25.000

E

Uitzettingen < 1jaar

278.132

50.000

168.627

F

Liquide middelen

577

0

105

G

Overlopende activa

47.693

45.000

66.843

H

Totale baten (excl. mutaties reserves)

409.408

442.367

448.194

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

-16%

47%

13%

E2. Netto schuldquota gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Vaste schulden

0

75.055

0

B

Netto vlottende schuld

23.280

20.000

23.128

C

Overlopende passiva

262.221

233.558

295.612

D

Financiële vaste activa, bedoeld in artikel 36, onderdelen b, c, d, e en f van het BBV

29.589

29.139

30.170

E

Uitzettingen < 1jaar

278.132

50.000

168.627

F

Liquide middelen

577

0

105

G

Overlopende activa

47.693

45.000

66.843

H

Totale baten (excl. mutaties reserves)

409.408

442.367

448.194

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

-17%

46%

12%

F. Ratio weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen geeft een indicatie van de mate waarin de provincie in staat is om niet begrote financiële tegenvallers op te vangen, zonder de noodzaak om direct te bezuinigen. Het benodigd weerstandsvermogen is bepaald op basis van een inventarisatie en analyse van de risico’s die de provincie loopt. De risico’s zijn opgenomen in het provinciebreed risicomanagement systeem.

Het kengetal weerstandsvermogen is gezond. Dit kengetal bevindt zich binnen de afgesproken bandbreedte van 1,4 tot 2,0. De provincie beschikt over voldoende middelen om de geïnventariseerde risico's financieel af te dekken.

F. Ratio weerstandsvermogen

Rekening
2019

Bijgestelde begroting
2020

Rekening
2020

A

Reserve Weerstandsvermogen

30.956

45.038

45.000

B

Benodigde weerstandsvermogen

15.400

25.300

24.380

Ratio weerstandsvermogen (A/B) x 100%

2,0

1,8

1,8

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33