Programma 5b. Bereikbaarheid openbaar vervoer

Wat heeft het gekost

5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer

Toegekend krediet (bruto)

Realisatie t/m 2019

Bijgestelde begroting 2020

Realisatie 2020

Verschil 2020

Totaal realisatie

Restant krediet

Uitbreidingsinvesteringen

OV Uithoflijn (infra en materieel)

488.534

404.604

27.352

19.130

8.222

423.734

64.800

OV Tramremise

62.550

53.271

9.279

6.637

2.642

59.908

2.642

OV Busremise

43.300

11.125

22.207

13.316

8.891

24.441

18.859

OV Vlootoptimalisatie

17.257

-

5.040

5.027

13

5.027

12.230

OV Gebouwen

5.000

-

100

84

16

84

4.916

Subtotaal uitbreidings-investeringen

616.641

469.000

63.978

44.194

19.784

513.194

103.447

Vervangingsinvesteringen

OV overwegbeveiliging

12.041

7.439

1.973

3.301

-1.328

10.740

1.301

OV traminfrastructuur N'gein - IJsselstein

186.100

57.175

115.456

88.175

27.281

145.350

40.750

OV Telematica/ICT tram/bus

10.402

3.570

1.455

1.213

242

4.783

5.619

Subtotaal vervangings-investeringen

208.543

68.184

118.884

92.689

26.195

160.873

47.670

Totaal

825.184

537.184

182.862

136.883

45.979

674.067

151.117

Toelichting
In bovenstaande tabel is een samenvatting van het verloop van de investeringen voor Bereikbaarheid Openbaar Vervoer opgenomen. Een specificatie van de kredieten en het verloop is opgenomen in bijlage 1 .

Zie de projectbladen voor een uitgebreide toelichting op het project Uithoflijn en Vernieuwde regionale trambaan

Nieuwe tramremise
In 2020 zijn de technische installaties volledig en de terreininrichting grotendeels afgerond. De realisatie van de spuitcabine en de definitieve afronding met de aannemer (laatste termijn) zijn verschoven naar Q1 – 2021. Dit hangt samen met het afronden van enkele laatste restpunten betreffende de terreininrichting rondom de nieuwe tramremise. Decharge project wordt in april 2021 verwacht.

Busremise incl. busstalling
Eind 2020 is op locatie Westraven de 'mijlpaal' gebouw wind- & waterdicht bereikt. De afstemming van de terreininrichting Westraven is deels naar achteren geschoven doordat het vaststellen van definitieve ontwerpuitgangspunten voor de inrichting van het stallingsterrein aangaande brandveiligheid door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) langer geduurd heeft. Hierdoor is voor Westraven de oorspronkelijk scope en aanvullende maatregelen/meerwerk in het kader van brandveiligheid naar achteren geschoven waardoor de uitgaven nagenoeg volledig in 2021 vallen. Tevens is nog geen bestemmingsplanwijziging groene driehoek van de Gemeente Utrecht verkregen om dit stuk grond als parkeerplaats in te mogen richten en zijn daardoor nog geen uitgaven in 2020 geweest. De huidige planning heeft vooralsnog als uitgangspunt dat de busstalling bij ingang van de nieuwe dienstregeling in de zomer van 2021 in gebruik is.

Overwegbeveiliging
In 2020 zijn werkzaamheden uitgevoerd door Strukton met betrekking tot montage van assenstellers op de SUNIJ-lijn en overweg Oudegein. Tevens zijn werkzaamheden uitgevoerd door Bombardier aangaande de beveiliging/URTS van de SUNIJ-lijn en VRT.
Het verschil tussen begroting en realisatie is ontstaan door het feit dat er een aantal administratieve correcties hebben plaatsgevonden met gerelateerde projecten betreffende directieleveranties. De overschrijding in 2020 past binnen het geheel aan budget overwegbeveiliging.

DRIS
In 2020 is voor de DRIS Vervangingsopgave de aansturing van de software gerealiseerd. De Provincie heeft de software voor de distributiefunctie laten ontwikkelen, en per 1 januari 2021 neemt DOVA de hosting over van de Provincie zodat zij de software landelijk kunnen inzetten. Hiertoe is in 2020 al een bijdrage van €240.000 bijdrage van DOVA aan het project geboekt, die men pas in 2021 verwachtte.
Daarnaast is in 2020 de contract-voorbereiding voor de aanbesteding van de daadwerkelijke vervanging van de DRIS panelen gedaan. De aanbesteding is uiteindelijk, enigszins vertraagd, eind oktober gestart. Door de vertraging vallen de eerste oorspronkelijk al voor 2020 bedachte werkzaamheden en kosten pas in 2021. Redenen voor de vertraging waren afstemming over de precieze scope voor aanbesteding met EOV, en de wijze van aanbesteding.
Voor het onderdeel DRIS Openbaar Vervoer Terminal (OVT) is de project scope zo goed als gerealiseerd. De interface met Bombardier/QA-module komt medio Q1 2021 volledig operationeel. Er wordt nog een inventarisatie uitgevoerd om te kijken of aanvullende verbeteringen voor reizigersinformatie nog uitgevoerd kunnen worden.

Camera's/ TFT schermen in Tram
Met de komst van de nieuwe trams is dit project afgerond. De oude trams zijn buiten dienst gesteld en afgevoerd en daarom zijn niet de oorspronkelijk geplande aantallen schermen geplaatst. Het project is in 2020 afgesloten.

Zonnepanelen op tramremise
Vanuit het oogpunt van duurzaamheid zijn zonnepanelen geplaatst op de nieuwe tramremise. De kosten 2020 die hier weergegeven worden betreffen puur het plaatsen van de panelen; het projectmatige deel is hiermee afgerond.
De zonnepanelen zijn voor 6 juni 2020 in gebruik genomen, waarmee voldaan is aan de voorwaarde van de subsidiebeschikking van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33